Gdy nadejdzie wiosna przychodzi czas zmiany opon na letnie. Każdy powinien wiedzieć, że opony zimowe w temperaturach +7 stopni Celsjusza tracą swoje właściwości, przez co szybciej się zużywają i tracą swoją przyczepność – w przeciwieństwie do opon letnich.
Opony letnie
Podstawową cechą w oponach letnich jest spora powierzchnia styku z podłożem oraz określona sztywność konstrukcji, która ma za zadanie zapewnić stabilne reakcje na łukach. Rowki w bieżniku służą do odprowadzania wody spod opony i zapobiegają w ten sposób utracie przyczepności i poślizgowi – inaczej aquaplaning.
Aquaplaning – jest to bardzo groźne zjawisko, do którego bardzo często dochodzi podczas jazdy po nawierzchniach pokrytych warstwą wody. Innymi słowy – po przekroczeniu pewnej prędkości samochód może stracić kontakt z podłożem – pedał hamulca jest bez użyteczny, ruch kierownicą również, samochód tylko pędzie przed siebie. Prędkość, przy jakiej może do tego dojść zależy od wielu czynników np:
- typu opon,
- stopnia ich zużycia
- ilości wody na drodze
- wagi pojazdu
- rodzaju nawierzchni
Opony letnie konstrukcja
Konstruuje się opony aby zmniejszyć ich podatność na poślizg i utratę przyczepności, projektując bieżniki aby miały jak najwięcej kanalików odprowadzających wodę spod opony. Dlatego opony zimowe są bardziej podatne na Aquaplaning od opon letnich więc nie ryzykuj i zdaj się na specjalistów. Wymień opony na czas by uniknąć niebezpiecznych sytuacji na drodze.