Ekologiczne opony a wzrost bezpieczeństwa i korzyści finansowe

Klienci doceniają niższe zużycie paliwa, które gwarantować mają tzw. „zielone”, ekologiczne opony – gdy koszty zakupu paliwa są wysokie, liczy się każda oszczędność.

Sprawdź, jak rodzaj opon wpływa na rzeczywiste zużycie paliwa podczas jazdy.

Mogłem osobiście przyjrzeć się m.in. testom opon, które przeprowadzane były na terenie Polski, i tak: rodzaj opon wpływa na zużycie paliwa. Test na modelu Ford Focus z silnikiem 1,6 l bez doładowania pokazał, że zużycie paliwa było niższe o 0,2 l/100 km. Jeśli przeliczyć to na tysiące kilometrów, taka oszczędność paliwa może wyrównać wyższą cenę samego zakupu auta.

Z drugiej strony wadą „zielonych” opon jest ich słabsza przyczepność. W praktyce oznacza to wydłużenia drogi hamowania do kilku metrów przy prędkości 100 km/h na suchej nawierzchni oraz 80 km/h na mokrej. Dodatkowo trzeba zaznaczyć, że spadnie prędkość podczas omijania przeszkód czy w trakcie łosia – manewry wykonuje się wolniej. Bezpieczeństwo opon eko jest niższe od tego, jakie gwarantują najwyższej jakości opony dostępne na rynku. „Zielone” opony wypadają pod tym kątem blado szczególnie, kiedy porównujemy je do opon Premium w podobnej cenie.

toyota hybryda

Mniejsze zużycie paliwa kosztem gorszej przyczepności – tak w skrócie można opisać eko opony.

Oszczędność paliwa: ile można zyskać dzięki eko oponom?

Trudno o dokładne oszacowanie takiej oszczędności, natomiast można przyjąć, że będzie to ok. 0,5 l/100 km. Oczywiście mowa tu o autach w zbliżonej klasie i prowadzonych w ten sam sposób; o tych samych oponach i masie oscylującej w granicach 1,2 tony. Istnieje jednak zbyt wiele zmiennych – liczą się natężenie ruchu, szybkość jazdy, rodzaj zwykłej opony – dlatego w praktyce trudno o idealne wyliczenie. 

Czego nie wiesz o ekologicznych oponach?

  • Jeśli chodzi o zużycie paliwa, to najtańsze opony azjatyckiej produkcji z powodzeniem doganiają produkty najwyższej jakości, choć to „zielone” opony wypadają lepiej w testach bezpieczeństwa.
  • Różnica w zużyciu paliwa może sięgać nawet od 0,3 do 0,5 l/100 km przy porównaniu opon z tej samej klasy i typu, w tym także opon ekologicznych. 
  • Oszczędna jazda może być wynikiem pewnego rodzaju efektu placebo: myśl o tym, że ekologiczne opony w aucie pomagają obniżyć zużycie paliwa może podświadomie prowadzić do bardziej oszczędnej jazdy. To jak wtedy, gdy tankowanie paliw Premium (które w nowoczesnych silnikach zwiększają moc w maksymalnie 1%, a i to nie w każdym przypadku) sprawia, że kierowcy pozornie odczuwają wzrost osiągów samochodu. 
  • Oszczędność i eko potencjał leżą przede wszystkim po stronie kierowcy. U tych, którzy szczególnie lubią szybką jazdę, można osiągnąć oszczędność nawet powyżej 30%. Rodzaj ogumienia to natomiast kilka, czasem kilkanaście procent oszczędności, przy czym różnice te spadają podczas długiej jazdy czy na autostradzie.
vw golf a ecodriving

Eko opony są dobrym wyborem dla kierowców preferujących spokojny styl jazdy.

Dla kogo ekologiczne opony?

Wbrew pozorom eko opony nie będą skuteczne w każdym przypadku. Wybór „zielonych” opon sprawdzi się u tych kierowców, którzy cenią spokojną jazdę bez obciążania możliwości pojazdu – wtedy oszczędność pojawi się wraz z przejechanymi tysiącami kilometrów. Warto pamiętać o wydłużeniu drogi hamowania w porównaniu do opon najwyższej jakości. W porównaniu do tanich opon, droga ta będzie zdecydowanie krótsza. 

Dynamiczna jazda nie idzie w parze z eko oponami. Kierowcy o dużym temperamencie jazdy nie będą zadowoleni z takiego produktu, za to powinni rozejrzeć się za oponami typu UHP, wśród których bez trudu można znaleźć modele nadające się do ekonomicznej jazdy, nawet jeśli nie jest to zaznaczone przez producenta. Liczy się styl jazdy, który warto wypracować, a oszczędność paliwa przyjdzie wraz z umiejętnościami.

W dalszej części znajdziesz film stworzony przez specjalistów marki Continental, który wyjaśnia różnicę między oponami eko, UHP i klasy Premium. 

Niedoceniana rola ciśnienia w oponach

Rodzaj opon to kwestia drugorzędna. Przede wszystkim liczy się odpowiednia wysokość ciśnienia w oponach, a taką możemy obserwować w przypadku zaledwie 20% pojazdów. Oszczędność to jedno – zależność między zużyciem paliwa a ciśnieniem w oponach uznałbym za traktowaną nieco na wyrost, natomiast kwestia bezpieczeństwa jest w tym przypadku bezapelacyjna: w dłuższej perspektywie za małe ciśnienie w oponach sprawi, że produkt straci swoją trwałość, a jazda będzie mniej bezpieczna. Łatwiej będzie o wypadek szczególnie podczas gwałtownego hamowania i na zakrętach, dlatego nie można zapominać o najbardziej oczywistym fakcie: oszczędność i bezpieczeństwo są efektem dbałości o stan techniczny opon i całego auta. 

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *