Spadek ciśnienia w ogumieniu może być spowodowany wieloma czynnikami. Wymieńmy kilka z nich. Montaż opony na niewyczyszczoną i skorodowana obręcz ( felgi stalowe jak i aluminiowe). Używanie nie odpowiedniej pasty monterskiej. Uszkodzona stopka opony w wyniku nieprawidłowego montażu lub demontażu ogumienia.
Uszkodzony wentyl lub jego wkład z powodu nieprawidłowego montażu opony lub z powodu jego stanu technicznego. ( Zawory gumowe parcieją ) Zaleca się wymianę przy zmianie opon. Zastosowanie odpowiedniego rodzaju wkładu do wentyla.
Nie używamy wkładów miedzianych do zaworów aluminiowych gdyż te metale razem zachodzą w reakcję chemiczną. Wentyl zaczyna pokrywać się śniedzią. Kolejną przyczyną może być niedokręcony z odpowiednim momentem wkład zaworka. Mikro pęknięcia opony.
Mogą być one spowodowane przez złe przechowywanie opon ( wilgoć ) lub użytkowanie w ciężkich warunkach nie sprzyjających naszym oponą. Również na stan techniczny naszego ogumienia może mieć wpływ wiek. Opony powinny być użytkowane MAX do 6 lat.
Co nie oznacza że jeśli kupimy nową oponę przykładowo mającą 5 lat od daty produkcji to nie możemy jej użytkować. Opona nieużywana przez 5 lat jest wciąż nową oponą. Uszkodzenie opony mechaniczne ( wbita śruba, wkręt lub jakieś inne ciało obce ) Krzywa felga nie tylko wpływa na komfort jazdy ale również może się przyczynić do spadku ciśnienia w oponie.
Temperatura także może wpłynąć na stan ciśnienia gdyż powietrze jest od niej zależne. Przykładowo wymieniamy opony na letnie przy niskiej temperaturze. Wulkanizator napełnił ogumienie powietrzem zgodnie z zaleceniami producenta, ale w momencie dużego wzrostu temperatury otoczenia ciśnienie w naszej oponę również wzrośnie co może mieć duży wpływ na jej zużycie.
W skrajnych przypadkach może to doprowadzić do rozerwania opony. Działa to tak że odwrotnie. Wymieniamy opony na zimowe a kiedy temp otoczenia spadnie to razem z nim możemy zauważyć spadek ciśnienia w naszym kole.