Szukasz właściwych opon do samochodu osobowego z napędem na 4 koła? Przed Tobą wybór nowych opon? Sprawdź, jak wybrać odpowiednie, i jak z nich dobrze korzystać. Błędy w użytkowaniu są dość popularne wśród właścicieli pojazdów z napędem 4 x 4. To często efekt złego podejścia do oszczędności, braku wiedzy i zaufania wobec serwisów.
Wybór odpowiednich opon dla auta z napędem na 4 koła
Jeśli chodzi o pełną wymianę opon, stuprocentową gwarancję pewności i bezpieczeństwa możemy mieć tylko sięgając po komplet pochodzący od tego samego producenta, w tym samym typie i rozmiarze. Nie należy przede wszystkim łączyć opon różnych marek. Jeśli opony mają ten sam rozmiar, ich średnica może się różnić.
W przypadku samochodów używanych 4WD i AWD wyposażonych w opony o tym samym rozmiarze (ale pochodzących od różnych producentów) dobrze jest przyjrzeć się średnicy kół i porównać przednie oraz tylne opony. Taka sama średnica nie gwarantuje bowiem takiej samej pracy opony w czasie użytkowania. Różnić się mogą np. parametry dotyczące głębokości ugięcia, wzrostu średnicy wraz z działaniem siły odśrodkowej itp., co odczujemy w pracy całego pojazdu.
Zakup opon z bieżnikiem kierunkowym dla auta 4WD dobrze jest wcześniej przeanalizować: takie opony trzeba każdorazowo ściągać i zakładać przy kolejnej przekładce.
Jest wśród luksusowych modeli kilka wyjątków, gdy zasada stosowania identycznych opon nie obowiązuje. Dzieje się tak w przypadku np. Audi R8 V10, w którym ogumienie tylne jest szersze – 235/35 R 19 Z (przód) / 295/30 R 19 (tył).
Najlepszy rozwiązaniem w przypadku opon 4×4 jest zakup całego kompletu.
Napęd 4 x 4 : zużycie opon
Przekładanie kół w autach z napędem 4×4 to konieczność, jednak kierowcy często pomijają ten krok. Koła przekłada się krzyżowo, i – jeśli producent nie sugeruje inaczej – należy to robić przynajmniej co 15 tyś. kilometrów. Dzięki temu możemy mieć pewność, że zużycie będzie tako samo na każdej z opon, które w ten sposób wciąż będą miały podobną średnicę. Im bardziej dynamiczna jazda, tym częściej warto zadbać o przełożenie kół.
Brak regularnej kontroli ciśnienia w oponach to nie tylko gorsze warunki jazdy, spadek bezpieczeństwa (słabiej działający ABS) i szybsze zużycie opon. W przypadku samochodów z napędem 4×4 może dojść także do nadmiernego obciążenia układu napędowego, ponieważ nawet minimalna różnica w średnicy kół będzie przekładać się na gorszą pracę całego napędu.
Odpowiedni dobór opon do samochodu 4×4 zapewni bezproblemową i bezpieczną jazdę.
Samochód z napędem 4×4 a niesymetryczne koła
W autach, w których dołączany jest napęd drugiej osi, wskutek nieprawidłowego dopasowania opon dochodzi do niepotrzebnego włączania i rozłączania napędu. W ten sposób cierpią wszystkie elementy układu napędowego, wzrasta stopień zużycia, a praca pojazdu jest głośna.
Niektóre modele są wyposażone w odpowiednie wsparcie: system, który rejestruje różnice w pracy kół na poszczególnych osiach, informuje o błędzie i zapobiega załączaniu napędu 4×4, lub przynajmniej zmniejsza częstotliwość jego uruchamiania.
W przypadku aut ze stałym napędem 4×4 sytuacja wygląda nieco inaczej. W takich modelach, np. z oferty Subaru, Audi Quattro czy BMW X-Drive, obciążenie będzie stałe – w takiej sytuacji nieprawidłowo dobrane opony doprowadzą do przegrzewania i uszczerbków w całym mechanizmie różnicowym. Każdy element układu napędowego 4×4 narażony jest na przeciążenia, ucierpi więc nawet automatyczna skrzynia biegów, szczególnie jeśli zastępuje sprzęgło międzyosiowe. O tym, że średnica kół różni się, świadczyć może niewłaściwa praca elektroniki odpowiedzialnej za rozdział momentu obrotowego na osie.
Napęd 4×4: jakie opony sprawdzą się najlepiej?
W sezonie zimowym warto wybrać modele:
- Nokian WR SUV 3,
- Goodyear Ultra Grip + SUV,
- Bridgestone Blizzak LM80 EVO,
- Continental ContiCrossContact Winter,
- Matador MP92 Sibir Snow SUV.
W sezonie letnim postaw na opony:
- Nokian Line SUV,
- Continental ContiCrossContact UHP,
- Barum Bravuris 4×4,
- Goodyear EFFICIENTGRIP SUV,
- Bridgestone Dueler Sport.