Opony z pierwszego wyposażenia czy opony z rynku wymiany – porównanie

Wiele osób zadaje sobie pytanie, które opony są lepsze: z pierwszego wyposażenia czy też z rynku wymiany? Przeczytaj nasz poradnik, w którym przedstawiamy porównaniu obu rodzajów opon.

Opony z pierwszego wyposażenia (OE – original equipment) to opony dostarczane przez producenta wraz z nowym samochodem. Ten rodzaj opon przechodzi wiele badań i testów pod kątem użyteczności w konkretnej marce, a ich efektem bywają nowe konstrukcje dedykowane pod konkretne auto. 

Natomiast opony z rynku wymiany to opony dostępne w sklepach i zakładach wulkanizacyjnych, które można dostosować pod konkretne wymagania i upodobania (na przykład związane ze stylem jazdy, klimatem czy parametrami technicznymi auta). Które z nich są lepsze? Porównując dwa rodzaje opon weźmiemy pod uwagę następujące parametry: kierowalność, przyczepność, odporność na zużycie, opory toczenia i hałas. 

Kierowalność

Kierowalność opony to jeden z jej najważniejszych parametrów, który wskazuje na skłonność do przekazywania intencji kierowcy, przewidywalność oraz łatwość prowadzenia. Kupując opony na rynku wymiany trzeba je dostosować do charakterystyki konkretnego auta i indywidualnego stylu jazdy. Niewątpliwą zaletą opon z pierwszego wyposażenia jest w tym przypadku dostosowanie ich do osiągów i właściwości auta,

Przyczepność

Przyczepność bywa często utożsamiana ze skutecznością hamowania awaryjnego – czyli dystansem, jakie pokonuje auto po całkowitym wciśnięciu pedału hamulca. Opony pierwszego wyposażenia są najczęściej homologowane pod kątem przyczepności na suchej nawierzchni, natomiast te z rynku wtórnego – na nawierzchni mokrej. I chociaż różnice są bardzo niewielkie (i często trudne do wyczucia przez kierowców), to warto o nich wiedzieć. 

Odporność na zużycie

Głębokość rzeźby bieżnika nowej opony wynosi zazwyczaj 8 – 9 mm, a jej eksploatacja jest możliwa do wskaźnika zużycia znajdującego się na wysokości 1,6 mm od dna rzeźby. W tym przypadku opony z rynku wtórnego i z pierwszego wyposażenia mogą się od siebie bardzo różnić. Te pierwsze zazwyczaj charakteryzują sie wysokim poziomem trwałości (zwłaszcza z klasy premium). Natomiast konstruktorzy aut są w tej kwestii mniej wymagający i zależy im zazwyczaj na tym, aby opona w sprzedawanym aucie charakteryzowała sie minimalnym akceptowalnym poziomem trwałości.

Opory toczenia

Opór toczenia to jedna z sił, która przeciwstawia się ruchowi auta (i tym samym przyczynia się do ilości zużytego paliwa). Zatem niskie opory toczenia pozwalają obniżyć koszty paliwa. W tym przypadku opony z rynku wymiany są znacznie mniej opłacalne niż te z pierwszego wyposażenia. Konstruktorom samochodów zależy na tym, aby obniżyć zużycie paliwa i emisję dwutlenku węgla. 

Hałas

Opony generują różnorodne wibracje, które mogą tworzyć nieprzyjemne drgania i hałasy. Opony z pierwszego wyposażenia są dostosowane do auta pod względem akustycznym – i z tego powodu generują mniejszy hałas. Natomiast opony z rynku wymiany – zwłaszcza w sytuacji gdy nie są do końca kompatybilne z konkretnym modelem samochodu – mogą wytwarzać nieprzyjemne efekty dźwiękowe (i to nawet w sytuacji, gdy w innym aucie sprawują się bardzo dobrze).

Które z wymienionych opon są lepsze? Na tak postawione pytanie trudno udzielić jednoznacznej odpowiedzi – tym bardziej, iż każdy rodzaj ma swoje plusy i minusy. Opony z pierwszego wyposażenia są zazwyczaj lepiej dopasowane do charakterystyki konkretnego pojazdu, natomiast opony z rynku wymiany częściej są dostosowane do oczekiwań klientów finalnych. 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *