Oznaczenia na oponie

Oznaczenia na oponach
OznaczenieOpis
#homologacja dla opon do samochodów marki Fiat
*homologacja dla opon do samochodów marki BMW
ahomologacja dla opon do samochodów marki Audi/VW
Aamerykańska wersja Scorpiona STR
AM8homologocja dla opon do samochodów marki Aston Martin
AM9homologocja dla opon do samochodów marki Aston Martin
AMShomologacja dla opon do samochodów marki Aston Martin
Bhomologocja dla opon do samochodów marki Audi
BasePenopona posiada elektrostatyczne uziemienie (w rowku biegnącym przez środek bieżnika znajduje się krzemionkowa mieszanka, która odprowadza ładunki elektryczne).
BLTwypukłe czarne litery (Raised Black Lettering / Letters)
BSWczarne litery (Black sidewall)
C1homologacja dla opon do samochodów marki Chrysler
COLDinformacja, by ciśnienie mierzyć na zimnych oponach
cordochrona felgi na ściance bocznej opony
DOToznacza, że opona jest zgodna ze wszystkimi obowiązującymi normami bezpieczeństwa ustanowionymi przez amerykański Departament Transportu. Obok znajduje się kod identyfikacyjny opony lub jej numer seryjny: jest to ciąg cyfr i liter o długości do 12 znaków. (Department of Transportation)
DSSTopona umożliwiająca jazdę po przebiciu ogumienia z zerowym ciśnieniem powietrza w oponie (Dunlop Self Supporting Technology = RunOnFlat)
ECE, e, Eskrót od Economic Commision of Europe, oznacza homologację europejską
EMTopona umożliwiająca jazdę po przebiciu ogumienia z zerowym ciśnieniem powietrza w oponie (Extended Mobility Tyre – RunOnFlat)
EXTopona z systemem „RUN ON FLAT” umożliwiających jazdę po przebiciu ogumienia z zerowym ciśnieniem powietrza
FPochraniacz felgi, znany też jako (RFP, Rim Fringe Protector) lub MFS; oznaczenie stosowane przez Dunlopa (Fringe Protector)
FRrant ochronny na felgę
FULmaksymalne obciążenie (Full Load)
GGeneral Motors
G1opono do samochodów posiadających czujnik ciśnienia
HP(High Performance)
HSFnajwyższa prędkość użytkowania przy maksymalnym obciążeniu (High speed use ot fuli load)
HSNnajwyższa prędkość użytkowania przy normalnym obciążeniu (High speed use ot normal load)
INSIDEta strona opony, powinna być zamontowana wewnątrz, w stronę auta
Jhomologacja dla opon do samochodów marki Jaguar
JLB(Jointless Nylon Bandage) bezkońcowe opasanie nylonowe, stosowane w oponach Dunlop
K1homologacja dla opon do samochodów marki Ferrari
K2homologacja dla opon do samochodów marki Peugeot 1007
LEFTopona do montażu po lewej stronie samochodu
LI(Load Index) wskaźnik określający maksymalną nośność opony
LRniskie opory toczenia (Low Rolling Resistance)
LTznak postawiony przed rozmiarem opony wskazuje, że jest to ogumienie do samochodów dostawczych i lekkich ciężarówek (oznaczenie USA) (LightTruck)
M+Sbłoto i śnieg, oznaczenie wymagane na oponach zimowych i całorocznych (Mud + Snow)
M0/M01homologacja dla opon do samochodów marki Mercedes
MAXmaksimum, czyli maksymalna wartość ciśnienia w oponie
MFSochraniacz felgi, oznaczenie stosowane w Dunlopie
MLdodatkowe zabezpieczenie na ścianie bocznej opony przed otarciem
N0/N1/N2/N3/N4homologocja dla opon do samochodów marki Porsche w zależności od modelu
nolblbrak kolorowego napisu na boku opony
NRMnormalne obciążenie (Normal lood)
OEopony na pierwszym wyposażeniu samochodu
OUTSIDEoznaczenie informujące, że opona powinna być zamontowana na zewnątrz pojazdu, jest widoczna z zewnątrz
OWLbiałe litery (Outlined White Lettering / Letters)
Pznak przed rozmiarem opony wskazuje, że jest to ogumienie do samochodów osobowych (oznaczenie USA) (Possenger)
PAXopona Michelin zero ciśnieniowa, ze stabilnym pierścieniem wewnątrz
PSP-Betaopona posiada konstrukcję, która charakteryzuje się zakładkami rozmieszczonymi w ten sposób by redukowały natężenie hałasu
Ropona radialna (Radial)
R01homologacja dla opon do samochodów marki Audi Quatro
RBczarne litery na ściance opon terenowych
RBLczarne wklęsłe litery (Recessed Black Lettering / Letters)
REARopona przeznaczona na tylną oś pojazdu
RETREADopona bieżnikowana
RF(Reinforced = XL) opona o podwyższonej ładowności, nazywana oponą wzmacnianą
RF ROFopona wzmocniona (Reinforced – XL) jednolite oznaczenie opon marek Goodyear i Dunlop umożliwiających jazdę po przebiciu ogumienia z zerowym ciśnieniem powietrza w oponie RunOnFlat)
RFP(Rim Fringe Protector) Ochraniacz felgi
RFT R/Fopona z systemem „RUN ON FLAT” umożliwiających jazdę po przebiciu ogumienia z zerowym ciśnieniem powietrza
RIGHTopona do montażu po prawej stronie samochodu
RIM PROTECTORopona posiada rozwiązania chroniące felgę przed uszkodzeniami
ROTATIONkierunek toczenia opony
RSCRun Flat System Component, opona typu Run Flat Bridgestone
RWbiałe litery na ściance opon terenowych
RWLwypukłe białe litery (Roised White Lettering / Letters)
SEALopona z systemem samouszczelniającym
SI(Speed Index) oznaczenie określające górną granicę dopuszczalnej prędkości użytkowania
SSRopona z systemem „RUN ON FLAT” umożliwiających jazdę po przebiciu ogumienia z zerowym ciśnieniem powietrza
SST(Self Supporting Technology = RunOnFlat) opona pozwalająca na kontynuowanie jazdy nawet po jej przebiciu gdy ciśnienie wewnątrz jest zerowe
ST(Standard)
StuddableOpony przystosowane do montowania kolców.
TLopona bezdętkowo (Tubeless Tyre)
TTopona dętkowa (Tubed Type Tyre)
UHP(Ultra High Performance)
ULWopona posiada konstrukcję, w której użyto aramidowych kordów
VSB(Vertical Serrated Band) Pionowo kreskowany pas
WSW(White Sidewall) Biała ściana boczna
XLopono wzmocniona (Extra Load = RF)
ZPZero Pressure opona typu „RUN ON FLAT” umożliwiających jazdę po przebiciu ogumienia z zerowym ciśnieniem powietrza

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *