Podstawowe zasady jazdy w warunkach letnich

Obowiązkiem każdego kierowcy jest bezpieczna jazda – i to w każdych warunkach. Poniższy artykuł przedstawia skuteczne techniki jazdy latem, które pozwalają uniknąć niebezpiecznych sytuacji na drodze. Dodatkowo dowiesz się z niego, jak sobie radzić w sytuacjach zagrażających bezpieczeństwu.

Mimo że jazda na suchej nawierzchni jest łatwiejsza, należy pamiętać o kilku zasadach.

Mimo że jazda na suchej nawierzchni jest łatwiejsza, należy pamiętać o kilku zasadach.

Prawidłowa pozycja kierowcy:

  • trzymanie kierownicy dwoma rękoma, co pozwala na szybkie i precyzyjne wykonywanie manewrów
  • unikanie pozycji „kanapowej”, która zmniejsza efektywność wykonywanych manewrów

Poślizg – jak do niego dochodzi?

Suche nawierzchnie wywołują złudne poczucie bezpieczeństwa, co sprawia, iż wielu kierowców czuje się pewnie i chętniej wciska pedał gazu. Tymczasem to właśnie wtedy najczęściej dochodzi do poślizgów. Kiedy ma to miejsce? Otóż do poślizgu dochodzi podczas hamowania awaryjnego, gwałtownego skrętu kierownicą lub pokonywania zakrętów ze zbyt duża prędkością. To właśnie wtedy przekracza się granicę przyczepności, o czym auto sygnalizuje poprzez mocny przechył i piszczenie opon na asfalcie. Dochodzi do poślizgu, który najczęściej jest poślizgiem podsterownym.

Poślizg podsterowny – jak reagować?

Poślizg podsterowny pojawiający się podczas zakrętu jest stosunkowo łatwy do opanowania – wystarczy lekko odjąć z gazu, a auto powinno w bezpieczny sposób przejechać zakręt. Dlaczego tak się dzieje? Otóż inżynierowie produkujący zawieszenie pojazdów stawiają przede wszystkim na bezpieczeństwo i projektują auta, które w sposób przewidywalny reagują na utratę przyczepności. Dzięki temu kierujący pojazdem ma zapewnione maksimum komfortu i bezpieczeństwa.

Hamowanie awaryjne i omijanie przeszkody – podstawowe zasady

Awaryjne hamowanie w celu ominięcia niespodziewanej przeszkody powinna odbywać sie w następujący sposób:

  • dynamiczna zmiana pasa jazdy w celu uniknięcia przeszkody
  • maksymalna redukcja prędkości na odcinku do przeszkody
  • zmniejszenie nacisku na hamulec i skręcenie w taki sposób, aby ominąć przeszkodę

Tutaj pojawia się pytanie – dlaczego zredukowanie nacisku na pedał hamulca jest tak ważne? Otóż koła obciążane hamowaniem nie posiadają dostatecznej przyczepności, aby w bezpieczny sposób wykonać manewr skrętu. I chociaż hamowanie może być wykonywane z systemem ABS, to i tak auto będzie podsterowne – dlatego konieczne jest zmniejszenie nacisku na pedał hamulca. Jedynym wyjątkiem jest auto wyposażone w kontrolę trakcji, w którym wszystkich potrzebnych obliczeń dokona komputer. 

Aquaplaning – podstawowe informacje

Aquaplaning to utrata przyczepności przez oponę, która następuje na skutek niskiego odprowadzania wody na boki opony. Co należy zrobić w takiej sytuacji? Przede wszystkim nie panikować, ograniczać się do niewielkich korekt kierownicą (unikając w te sposób gwałtownych reakcji auta na skutek odzyskania przyczepności) oraz wytracać prędkość. Równie istotne jest to, aby zapobiegać temu zjawisku. W tym przypadku warto przestrzegać kilku zasad:

  • zadbanie o odpowiednie ciśnienie w oponie
  • dostosowywanie prędkości do panujących warunków na drodze (dla przypomnienia – już 7 mm wody przy prędkości auta powyżej 70 km/h może spowodować zjawisko aquaplaningu)
  • kontrolowanie stanu ogumienia

Zachowanie spokoju i przestrzeganie wyżej wymienionych zasad pozwoli uniknąć niebezpieczeństwa podczas wystąpienia aquaplaningu.

Jak bezpiecznie zjeżdżać na pobocze i powracać na drogę?

Niektóre sytuacje na drodze  – na przykład chęć uniknięcia kolizji czy koniecznośc ominięcia przeszkody – wymagają niespodziewanego i nieplanowanego zjechania na pobocze, a potem ponownego włączenia się do ruchu. Aby odbyło się to w bezpieczny sposób należy przestrzegać kilku podstawowych zasad:

  • zachowanie spokoju
  • unikanie gwałtownego hamowania
  • wracanie na jezdnię płynnym i delikatnym ruchem

W takiej sytuacji należy wystrzegać się kilku podstawowych błędów, wśród których można wymienić zbyt gwałtowane skręcanie kierownicą i instynktowne ratowanie się wciśnięciem pedału hamulca (co niestety powoduje poślizg auta).

Koleiny – jak należy się zachować?

Koleina na drodze może być sporym zagrożeniem – zwłaszcza gdy jest stosunkowo głęboka. I o ile jazda na wprost podczas jazdy w koleinach nie stanowi zbyt dużego zagrożenia, to problemem może być w takiej sytuacji zmiana pasa ruchu (na przykład podczas wyprzedzania innego uczestnika ruchu drogowego). Jak prawidłowo wyjechać z koleiny? Tutaj należy przestrzegać kilku zasad:

  • unikanie gwałtownych skrętów kierownicą (może to spowodować poślizg auta)
  • wykonywanie manewru spokojnie, ale jednocześnie zdecydowanie
  • zachowanie bezpiecznej odległości od auta, które chcemy wyprzedzić
  • wykonanie powrotu na swój pas ruchu na dłuższym odcinku drogi

A co w przypadku kolein wypełnionych wodą, które nie tylko powodują trudności w utrzymaniu stabilnego toru jazdy, ale także zwiększają ryzyko wystąpienia aquaplaningu? W takiej sytuacji należy jechać obok kolein i bacznie zwracać uwagę na to, aby nie wpaść do nich żadnym kołem. 

„Złapanie gumy” – co należy o tym wiedzieć?

„Złapanie gumy” może przytrafić się każdemu. I co ważne – w większości przypadków nie jest ono groźne. Wyjątkiem jest sytuacja, w której następuje gwałtowna utrata ciśnienia podczas pokonywania zakrętu (wtedy utrata przyczepności może spowodować bardzo duże niebezpieczeństwo). Jednak pomimo niewielkiego ryzyka nie każdy wie, jak prowadzić auto w takiej sytuacji. W tym wypadku należy pamiętać o tym, iż konkretny sposób jest uzależniony od tego, która opona uległa uszkodzeniu. Dlaczego? Otóż auto prowadzi się inaczej przy uszkodzeniu konkretnej opony. Jak wygląda to w przypadku prawej przedniej opony? 

  • auto reaguje podsterownie na lewy zakręt (a większość przyczepności pochodzi z prawego koła)
  • efektem utraty powietrza i ciśnienia jest obniżenie auta po stronie uszkodzenia (co skutkuje odciążeniem koła będącego po przekątnej – w tym przypadku tylnego lewego)
  • utrudnione hamowanie

Dodatkowo – co także należy podkreślić – w przypadku aut z napędem na tylne koła wystrzał tylnej opony na zakręcie może prowadzić do zjawiska uślizgu.

Wystrzał opony to zdarzenie nieprzyjemne, ale znacznie mniej groźne niż stopniowe uchodzenie powietrza, które może sie przytrafić na przykład w wyniku najechania na gwóźdź. W takiej sytuacji dopiero podczas jazdy na zakręcie może ujawnić się brak dostatecznej przyczepności. Dlatego tak istotne jest regularne kontrolowanie ciśnienia w oponach podczas każdej podróży na przykład podczas postojów. Jednocześnie warto pamiętać o prawidłowym użytkowaniu opon i sprawdzaniu stanu bieżnika, co także podnosi bezpieczeństwo jazdy.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *