Przed zmianą opon lub w jej trakcie może się okazać że opony są przy rancie łyse. ( mniej lub bardziej). Najczęściej do tego zjawiska dochodzi od wewnętrznej strony opony gdzie kierowcy nie mają okazji się temu przyjrzeć i w porę zareagować.
Przyczyn może być wiele, najczęściej wiąże się to z wadliwym zawieszeniem lub z nieprawidłowo ustawioną geometrią auta np.
- zbieżność kół ( Koła osi kierowanej skierowane są do środka )
- rozbieżność kół ( Koła rozchodzą się na zewnątrz )
- ujemny kąt pochylenia kół ( tak zwany negatyw, koła pochylone są ku sobie górną ich częścią )
- dodatni kąt pochylenia ( Zjawisko znane z tylnych kół malucha lub np pustego kamaza, koła schodzą się o środka dolną ich częścią). Przyczyną tego typu zjawisk może być np.
- wada trapezu kierowniczego,
- skośnie ustawiona oś tylna.
- wybite tuleje zawieszenia,
- zużyte sworznie zawieszenia,
- luzy na drążkach kierowniczych.
Nieprawidłowe ciśnienie w oponach
Kolejną rzeczą która ma wpływ na nierównomierne zużycie się opon jest nieprawidłowe ciśnienie w ogumieniu. Jeśli jest zbyt wysokie to opona będzie zbierała tylko środkową częścią bieżnika .
Jeśli ciśnienie będzie zbyt niskie wówczas zużyją się nam tylko krawędzie lub doprowadzimy do spalenia opony spowodowane zbyt dużym tarciem. Mówi się że opona jest przejechana. Taka opona nadaje się tylko do utylizacji.
Warto pamiętać że jeśli nie mamy auta wyposażonego w system ABS nie hamujemy gwałtownie by uniknąć poślizgu auta ze zblokowanymi kołami. Doprowadzi to do miejscowego zdarcia opony co w konsekwencji skończy się trzepotaniem kół.