Zmiana opon z letnich na zimowe to podstawa, o której pamiętać powinien każdy kierowca. Jednak czy zimowe opony to zawsze gwarancja bezpieczeństwa?
Tak! Jeśli tylko zdajemy sobie sprawę z tego, że opony to jedno, a warunki panujące na drodze to drugie. Nic natomiast nie zastąpi zimowych opon podczas jazdy oblodzoną, zaśnieżoną trasą.
Specjalista Michelin, Wolfgang Mick, jasno potwierdza: „Opony zimowe są bardziej skomplikowane niż letnie ogumienie. W przypadku, gdy letnie opony muszą sprawdzać się na suchej i mokrej nawierzchni między temperaturą 10 a 35 stopni, to opony zimowe mają cięższą pracę do wykonania. Mokro, sucho, śnieg, lód, błoto pośniegowe i do tego przedział temperatur od minus 20 do plus 20 stopni Celsjusza to warunki, w których muszą podołać pospolite „zimówki.”
Opony zimowe zwiększają bezpieczeństwo zimą, ale i tak warto jeździć ostrożnie.
Czym charakteryzują się opony zimowe?
Przede wszystkim opony zimowe wykonane są ze specjalnej mieszanki tworzyw, która odpowiada za lepszą przyczepność w niższych temperaturach. Dodatkowo w produkcji opon zimowych wykorzystuje się tzw. blaszki: niewielkich rozmiarów nacięcia w blokach profilu, co pozwala jeszcze lepiej dopasować kształt opony do luźnej nawierzchni w trakcie jazdy.
Takie rozwiązania technologiczne nie będą jednak działać w każdych warunkach. Nawet najlepszej jakości opony o głębokim profilu to nie wszystko, szczególnie na suchej nawierzchni. Co prawda technologia produkcji gna naprzód i rozwija się w imponujący sposób, ale dostępnym na rynku oponom zimowym wciąż daleko jest do doskonałości. Dlaczego to ważne?
Opony zimowe charakteryzują się inną budową i mieszanką gumową niż opony letnie.
Zimowe opony na suchej drodze
Nie zawsze możemy liczyć, że opony zimowe będą bezpieczniejsze od letnich. Świadczą o tym przeprowadzone badania i kilka faktów, które udało się dzięki nim udowodnić.
Magazyn Auto Bild Allrad podjął się wykonania serii testów opon zimowych. Przeprowadzono je w październiku 2010 roku, w badaniach wykorzystano opony zimowe w rozmiarze 215/65 R12 – 8 kompletów zimowych i jeden komplet opon letnich. Wszystko po to, by pokazać, że opony letnie zimą mogą prowadzić do szeregu niebezpieczeństw. Najlepsze wyniki prezentowały opony Dunlop SP Wintersport 3D, Continental CrossContact Winter i Pirelli Sottozero, wśród biorących udział w programie kierowców największe uznanie zdobyły natomiast opony Dunlop, najsłabiej wypadły opony Kumho I’zen RV KC 15.
Testy prowadzone przez niemiecki magazyn doprowadziły także do innych wniosków: podsumowanie pokazało, że opony letnie sprawdziły się lepiej zarówno na suchej, jak i mokrej nawierzchni, i to niezależnie od temperatury. Wypadły znacznie lepiej w czasie hamowania przy 100 km/h, a różnica między drogą hamowania wypadała na niekorzyść opon zimowych i wynosiła 4 metry. Najsłabsze opony zimowe wydłużyły drogę hamowania prawie o dwie długości auta (ok. 9 metrów), co w rzeczywistych warunkach na drodze mogłoby skończyć się tragedią.
Opony zimowe powinny charakteryzować się dobrymi osiągami w różnych warunkach.
Czego jeszcze dowiedzieliśmy się dzięki testom?
Przeprowadzone testy pokazały, że na oblodzonej i zaśnieżonej drodze opony zimowe będą niezastąpione. Dodatkowo potwierdziły, że dobrej jakości opony zimowe na suchej nawierzchni powinny wykazać się porównywalną skutecznością jak opony letnie. Wnioski? Przede wszystkim należy koniecznie pamiętać, że opony właściwe dla danej pory roku nie sprawdzą się idealnie na każdej nawierzchni, a co za tym idzie, to ostrożna jazda i decyzje kierowcy mają decydujący wpływ na bezpieczeństwo.
Specjaliści niemieckiego ADAC starają się o wprowadzenie obowiązkowej wymiany opon letnich na zimowe w określonym sezonie dla całej Europy. Przekonują tym samym, że odpowiednie opony to nie tylko bezpieczeństwo, ale też komfort i pewność, że świadomie zapewniamy sobie lepszą jazdę, bez względu na warunki panujące na drodze. Właśnie dzięki takiemu podejściu możemy poznać mocniejsze i słabsze strony sezonowych opon, a przy tym cieszyć się jazdą bez względu na warunki pogodowe.